Amikor érintés hiánya megérint

img_20200413_113646.jpg

(saját kézrajz)

Az érintésen keresztüli érzékelés mindig kiemelt fontosságú volt a számomra. 

Gyerekkoromban a nagyszüleimnél saraztam, ültettem, gyümölcsöt gyűjtöttem, varrni és kötni tanultam.Olyan iskolába jártam, ahol lehetőségem nyílt szőni, agyagozni, rajzolni. Aztán, ahogy a tánc és mozgás felé fordultam, bejött a képbe a kontakt tánc, a tapasztalati anatómia, majd pedig megérkezett az életembe a thai masszázs.

A polcomon itt sorakoztak a masszázshoz való törülközők és eszközök használatra készen, mikor a vírus beütött.

S bár egyre több jel arra mutat, hogy előbb vagy utóbb újra nyitnak a boltok és munkahelyek, lassan kimerészkedünk az utcára - ahogy mondani szokás, lassan visszatérünk a normális kerékvágásba - sokszor elgondolkodom azon, hogy az a világ, ami nekem normális, érintésben, intimitásban, visszatér-e egyáltalán, miként változik majd? Talán a legtöbb kétségem  ehhez kapcsolódik.

Ezért is estek jól tanárom, jó ismerősöm, Hrotkó Heléna következő szavai: 

"Talán ebben az időszakban, mikor az öleléseink lehetősége korlátozott, még inkább felértékelődik az érintés ereje, a közelség fontossága. Kicsit olyan ez számomra, mint egy böjt, amikor a megvonás egyben egy ráébredés az emberi kapcsolatok fontosságára, feltöltő, életet adó hatására"

A karantén hetei, mint böjti időszak a másokkal való érintkezésben - ezt most olyan gondolat, amivel szívesen azonosulok. Hiszen ha másokkal, mint a családommal és selyemszőrű kutyámmal nem is találkozhatom az érintésen keresztül, érzékelésre  ugyanúgy alkalmam van.

Alkalmam van arra, hogy tudatosan megfigyeljem, mivel foglalatoskodik egész nap a kezem. Figyelmem lehet arra, hogy mennyi az az idő, amikor gépet, billentyűt érintek és mennyi az, mikor bárminemű más anyagot gyúrok, gyömöszölök - akár főzés, akár a lakásban való kertészkedés közben. 

img_20200404_215352.jpg

kiskert a lakásban

A saját kezemen tapasztalom, hogy mit jelent homogén kenyértésztával dolgozni és miben más a croissant vajas tésztája, ahol szükség van a rétegek elkülönülésére. 

És nemcsak a kezemről van szó: most szabadabban választok, hogy milyen érintésű ruhát hordjak a testemen, nem rakok alapozót az arcomra.

Ha fürdés után testápolót használok, kezemmel megrajzolhatom-megtapasztalhatom a testem külső határait. Ha testmelegre van szükségem, összedörzsölhetem a tenyeremet, ráhelyezve egy-egy testrészemre. 

Ez mind olyan, amit megtehetek. A  mellett, hogy alaposan kezet mosok, kesztyűt húzok, kerülöm a másokkal való érintkezést - az érzékelésre mindig is, most is VAN lehetőség.